Tato webová stránka používá cookies. Cookies mohou být použity pro marketingové účely, statistické a přizpůsobení služeb individuálním potřebám uživatele. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 0,00 CZK s DPH
Poslední přidané položky
Celkem
0,00 CZK s DPH 0,00 CZK bez DPH
Přejít do košíku
Sdílet stránku Odesílatel Email příjemce Vzkaz

EPS

Země původu: Itálie (Collegno)
Rok Založení: 1946
Web: http://www.eps-autoparts.com/index.asp

 

EPS - autodíly pro zapálené automobilisty 



Značka EPS patří pod italskou společnost FACET. Ta distribuuje na trh svoje produkty ještě pod značkami FACET a KW. Které mezníky v historii italského výrobce stojí za pozornost a proč patří jeho náhradní díly k tomu nejlepšímu, co lze na současném aftermarketu zakoupit?
 

FACET – italská vášeň pro motory


Společnost F.A.C.E.T., za jejímž vznikem stojí Francesco Andriano a jeho syn Mario, spatřila světlo světa v roce 1946. 
V malé dílně, která se nacházela v italském Turíně, se otec a syn Andrianové s hrstkou dalších spolupracovníků zpočátku zaměřili na výrobky určené pro telekomunikační průmysl. To bylo odvětví, které se po konci 2. světové války rychle rozvíjelo a skýtalo obrovský tržní potenciál. I to byl jeden z důvodů, proč mezi první produkty mladého podniku patřily elektrické spínací kontakty z wolframu. Nicméně používané materiály i technologie jejich zpracování umožnily firmě již brzy vstoupit do dalšího dynamicky rostoucího hospodářského sektoru – do automobilového průmyslu. Od roku 1961 se společnost F.A.C.E.T. (později psána i jako Facet či FACET) začala prosazovat především ve sféře náhradních dílů pro automobily a motocykly. Její doménou byly zejména pokovené kontakty pro systémy zapalování, časem se v sortimentu firmy začínají objevovat kondenzátory, jednotlivé prvky pro elektroniku motoru, sady zapalovacích kabelů, rozdělovače zapalování a jejich jednotlivé části: víčka, rotory, palce atd. 
O několik let později Facet rozšiřuje svou působnost na celoevropský trh a od roku 1980 rovněž působí na trhu americkém. Protože 90. léta se nesla v automobilovém průmyslu v duchu výrazného rozvoje elektroniky, firma Facet nemohla zůstat stranou. A tak se původně malá rodinná firma v průběhu několika desítek let proměnila v silnou nadnárodní společnost. Svůj rodinný charakter a osobní přístup ke klientům si ovšem udržela až do dnešních dní. Dnes, na konci druhé dekády 21. století, patří firma FACET mezi stěžejní dodavatele pro aftermarket. Na originální autodíly nesoucí logo některé ze tří značek, které firma vlastní, se spoléhá celá řada renomovaných světových automobilek. V současnosti většina produkce, která vzniká v areálu o rozloze 11 000 m2 nacházejícím se v městečku Collegno přibližně 9 km západně od Turína, směřuje na zahraniční trhy.
 

Produkty FACET – špička ve světě získávání dat


Dnešní sortiment tvoří přibližně 4 500 součástek, které si společnost sama navrhuje, vyvíjí i vyrábí. Jsou určeny pro veškeré modely evropských, korejských i japonských výrobců. Z těchto důvodů přibude každý rok do produktového portfolia přibližně dalších 150 položek. Firma se tak snaží pružně reagovat na potřebu neustálých technologických inovací rychle se měnícího trhu a vzrůstající tlak svých zákazníků. I proto se stále snaží rozšiřovat svou distribuční síť, která aktuálně pokrývá více než 100 zemí na celém světě.
 

V rámci produktového portfolia v laboratořích firmy FACET vznikají:

-    snímače,
-    spínače (relé),
-    komponenty systému zapalování, žhavení a spouštění motoru 
-    komponenty chladicího systému.
 

Snímače (neboli senzory, popř. čidla), které zákazníci najdou v nabídce firmy Facet:

-    snímač teploty paliva,
-    snímač diferenčního tlaku,
-    snímač tlaku sacího potrubí,
-    snímač váhy vzduchu,
-    snímač brzdového světla,
-    snímač teploty nasávaného vzduchu
-    snímač tlaku výfukového plynu,
-    snímač teploty chladicí kapaliny,
-    snímač teploty oleje,
-    senzor tlaku oleje, 
-    snímače otáček vačky, 
-    snímače polohy vačky, 
-    snímače otáček klikového hřídele
-    Hallův snímač, 
-    Lambda sondy a další.

Snímač teploty chladicí kapaliny


má velmi důležitou funkci: podle naměřeného úbytku napětí, které řídicí jednotka obdrží prostřednictvím analogově-digitálního převodníku, získává údaje o aktuální teplotě motoru. Na základě těchto informací pak jednotka rozhoduje o vstříknutí potřebného množství paliva a v součinnosti s ostatními čidly určuje ideální okamžik vstřiku a zapálení směsi. Klíčovými požadavky, které na tento senzor kladou vývojáři ve firmě Facet, jsou absolutní spolehlivost a dlouhá životnost. Pokud by snímač teploty motoru naměřil chybné hodnoty, prakticky to znamená, že řídicí jednotka obdrží chybný výstup a nastaví chudší či bohatší směs, než je potřeba. Na voze se to prakticky projeví nízkým výkonem a vysokou spotřebou.
Snímač je umístěný přímo v chladicí kapalině (slouží k chlazení motoru), jejíž proudění je zajištěno díky vodnímu čerpadlu.

Snímač množství vzduchu


je velmi důležitou částí motorů, a to jak zážehových, tak vznětových. Tento snímač, který monitoruje množství spotřebovaného vzduchu při každé otáčce motoru, se slangově označuje jako váha vzduchu.
Řídicí jednotka na základě získaných dat určuje, jaké má být optimální složení palivové směsi, tedy jaký je potřebný poměr vzduchu a paliva. Hodnoty tzv. směšovacího poměru se liší v závislosti na zatížení motoru, teplotě i otáčkách.
V moderních motorech tuto součást většinou najdeme umístěnou v sacím potrubí za vzduchovým filtrem před škrticí klapkou. Díky snímači mohou správně fungovat i další součásti, například EGR ventil, což je zásadní komponent pro snižování emisí.
Velmi úzce tento snímač souvisí taktéž se závadami sání, které mají v konečném důsledku negativní vliv na výkon motoru. Akční člen snímače se totiž může zanést a pak začne řídicí jednotce dodávat zkreslené informace. Což vyústí i ve sníženou dávku paliva a v nepříznivý dopad na výkon motoru.
 

 

V sortimentu italského výrobce nechybějí ani spínače:

-    spínač světla zpátečky,
-    spínač brzdového světla,
-    spínač ovládání spojky,
-    teplotní spínač větráku chladiče aj.
 

Mezi komponenty systému zapalování, žhavení a spouštění motoru, které dodává FACET zákazníkům, patří:

-    rozdělovače a jeho jednotlivé části,
-    zapalovací kabely (včetně celých sad),
-    víčka rozdělovače, 
-    moduly zapalování.
 

Zapalování


Při zapalování dochází vlivem vnějšího zdroje k zážehu stlačené palivové směsi (tvoří ji benzin a vzduch) ve válci zážehového spalovacího motoru. 
 

Existuje několik druhů zapalovacích soustav:

-    systém s konvenčním cívkovým zapalováním. Jeho prvky jsou akumulátor, svíčky, cívka, vypínač, rozdělovač, přerušovač, kondenzátor, vysokonapěťová a nízkonapěťová soustava kabelů.
-    tranzistorové,
-    tyristorové,
-    magnetoelektrické – kontaktní,
-    magnetoelektrické – bezkontaktní,
-    bateriové,
-    elektronické zapalování. 
-    plně elektronické zapalování. 

 

Rozdělovač


je zařízení, které je součástí modulu zapalování neboli elektrického systému pro zážeh palivové směsi. Tento mechanizmus přerušuje primární proud zapalovací cívky a přenáší impulzy vysokého napětí k jednotlivým svíčkám motoru. Tímto způsobem lze docílit postupné a ideálně dávkované zapalování směsi ve všech válcích těch motorů, které jsou osazeny více válci. I to je jeden z důvodů, proč tato často namáhaná součástka vyžaduje neustálou péči a mimořádnou čistotu. Další části rozdělovače tvoří většinou mechanický přerušovač, regulátor předstihu, odstředivý automat s vačkou nasazený na hřídel, víčko rozdělovače, kondenzátor rozdělovače a rotor (palec) rozdělovače.