Tato webová stránka používá cookies. Cookies mohou být použity pro marketingové účely, statistické a přizpůsobení služeb individuálním potřebám uživatele. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 0 CZK s DPH
Poslední přidané položky
Celkem
0 CZK s DPH 0 CZK bez DPH
Přejít do košíku

Země původu: Velká Británie
Rok Založení: 1759 (1919 divize automotive)
Web: www.gknautomotive.com

GKN | Hřídele, klouby, manžety, pružiny

GKN je největší dodavatel komponentů řízení pro automobilový průmysl a má rovněž významné postavení v letectví a metalurgii. V každém svém výrobku promítají nejnovější technologie, díky nimž dosahují vysoké kvality a spolehlivosti. Moderní systémy pak GKN umožňují, aby se ve velkém angažovala v oblasti elektrifikace vozů, ať už částečně nebo při kompletním navrhování konceptů vozidel. Stále však zůstává specialistou na hřídele, pružiny, klouby a manžety, které dodává v OE kvalitě. Společnost GKN je jako jediná zaměřena čistě na komponenty pohonu v automotive, což dokazují i čísla z posledních let, kdy přes 90 % výrobců aut využilo některých technologií GKN.

Společnost zastává ekologický pokrok a snaží se o vytváření systémů s co nejnižším dopadem na životní prostředí. Před ostatními výrobci ze stejné oblasti má obrovský náskok, díky čemuž může firma s přehledem reagovat na současné potřeby výrobců aut, a zároveň posouvat hranice "čisté mobility". GKN má velkou zásluhu například na pohonu předních kol i na pohonu 4x4, který je stal účinnějším a snáze využitelným také v menších vozidlech. Znalosti a zkušenosti nyní využívá pro sériovou výrobu v elektrických pohonných systémech.

Manžety GKN

Manžety GKN jsou vyvinuty k ochraně kloubů, respektive pohyblivých částí hnacího hřídele, které vyžadují ochranu před vnějšími vlivy. V těchto oblastech působí nejenom teplo vznikající během provozu, ale také teplo, mráz, slaná voda aj. zvenčí. I minimální vlhkost by mohla vést ke korozi a rychlému poškození kloubů, čemuž manžety GKN spolehlivě zabraňují. K dostání jsou pro více než 40 000 aplikací osobních, užitkových i nákladních vozů, a všechny nesou certifikaci kvality ISO 9001:2000.

  • Gumové manžety GKN jsou nejrozšířenější a vhodné pro většinu starších i novějších vozidel. Právě tato skupina autodílů v OE kvalitě se zasluhuje o množství aplikací, pro něž lze manžety GKN použít, protože firma vyrábí pro každý kloub manžetu přesně na míru.
  • TPE manžety GKN bývají využívány v moderních automobilech, kde dochází k vysokým zátěžím a vytváření tepla v kloubech. To vyžaduje odolnější termoplastické materiály, díky nimž vydrží manžety GKN pro hnací hřídele teploty až do 140 °C, mají zvýšenou odolnost vůči nárazu a rotační stabilitu.
  • Univerzální manžety GKN poslouží v případě, kdy nemůžete dohledat 100% správný díl, nebo už se přestal vyrábět. Nabídku GKN tvoří 5 takto univerzálních manžet, které lze aplikovat, a přesto zachovávají OE kvalitu i vlastnosti.
Manžety GKN

Klouby hřídelí GKN

Klouby GKN jsou vyráběny pro různé druhy hnacích hřídelí, ať se jedná o hnací či boční užívané v benzinových, naftových, hybridních i elektrických vozech. Společnost GKN se věnuje jejich výrobě desítky let a patří v tomto směru k největším výrobcům na světě.

  • Univerzální klouby CV GKN lze považovat za společná řešení, kdy musí u předních náprav přenášet sílu v úhlu až 52 stupňů, zatímco u zadních náprav jsou tyto úhly nižší.
  • Pevné kulové klouby AC GKN s max. úhlem 47 stupňů jsou nejčastějším řešením pro boční hřídele s konstantní rychlostí, a splňují kritéria pro řízení a pohyb zavěšení.
  • Pevné kulové klouby UF GKN jsou obdobou k AC kloubům, mají však vyšší úhel sklonu, a to 50 stupňů, čímž poskytují nové možnosti řešení v geometrii vozu.
  • Pevné kulové klouby SIO Plus Ballspline GKN nachází využití například v SUV, kde je v konstrukci využíváno vysokých úhlů. Řešení funguje na principu protilehlé dráhy, což poskytuje velmi vysoký výkon a optimalizovanou účinnost spoje.
  • Klouby SX GKN mají protiběžné kuličkové dráhy a profil dráhy ve tvaru písmene S, což snižuje vnitřní tření, teplotu i velikost samotného komponentu, a zároveň zvyšuje točivý moment a maximální úhel vychýlení na maximálně 52 stupňů.
  • Klouby GI GKN po vzoru stativu jsou využívány pro převodovky bočního hřídele s konstantní rychlostí u většiny vozidel. Nabízí max. úhel 23 stupňů a hloubku zanoření 50 mm, čímž snáze odolává vibracím proudícím z motoru.
  • Klouby AAR GKN jsou obdobou výše zmíněných GI, lépe však snáší působení axiálních sil a NVH, což jsou vibrace přenášené z motoru na převodovku. Díky této odolnosti je vhodný pro vyšší pracovní síly.
  • Klouby VL GKN bývají využívány pro vnitřní konstrukci s boční hřídelí při pohonu na zadní kola. Nejvyšší náklon nabízí 22 stupňů a hodí se pro vysokou zátěž s nízkým působením axiálních sil.
  • Klouby DO GKN fungují na stejném principu jako VL, mají však dvojí provedení s náklonem 26 nebo 31 stupňů. Díky nízkému působení axiálních sil se hodí pro vysoké zatížení.
Klouby hřídelí GKN

Hřídele GKN

Hřídele GKN jsou vyráběny s důrazem na dlouhou životnost a maximální výkon. V nabídce jsou zastoupeny jak boční hřídele pro "roztáčení kol", tak hlavní hřídele vedoucí z motoru. Ty se typicky užívají pro pohánění zadní nápravy a také u vozů s tahem na všechna 4 kola. Hřídele GKN poskytují snížení vibrací a tím pohodlnější jízdu, stejně jako lepší ochranu převodovky a dalších souvisejících komponentů. Cílem výrobce je neustálé snižování hmotnosti při zvyšování pevnosti, aby hřídele co nejdéle odolávaly mechanickému poškozování, zatímco speciální nátěry zajišťují odolnost vůči korozi a jiné povrchové degradaci.

Společnost GKN je jediným dodavatelem kompletních hřídelí OE kvality na trhu s náhradními díly. Provedení je přitom zásadní, protože přímo ovlivňuje výkon vozu a životnost spousty souvisejících dílů, například hřídelových kloubů a bočních hřídelů. Produkty GKN odpovídají specifikacím automobilek a 100% splňují vlastnosti aplikace daného vozu. Poměrně obsáhlá nabídka pokrývá osobní, SUV i lehká užitková vozidla.

Kardanové hřídele GKN

Kardanové hřídele GKN předávají výkon motoru z převodovky na hřídele boční, které následně roztáčí kola. Velmi vysoké zatěžování a konstrukčně složité mechanismy vedou k vysokému opotřebení, čemuž GKN předchází užitím mimořádně pevných materiálů při současném snížení hmotnosti. Tyto kardanové hřídele tak nejenom podporují výkon vozu, ale zároveň životnost souvisejících komponentů.

Hnací hřídele GKN

Hnací hřídele /poloosy/ GKN

Hnací hřídele GKN spojují hřídel s hnanými koly, na něž je přenášena energie. Kvůli obrovskému zatěžování jsou tyto komponenty vyvinuty z odolných materiálů, které odolají mechanickému opotřebení i vnějším vlivům a vysokým teplotám. Hnací hřídele GKN navíc podporují výkon vozidla a snižují hluk, vibrace a spotřebu paliva.

  • Hnací hřídele AC-Barshaft-GI GKN představuje nejčastější řešení pro automobily s pohonem předních kol. GKN je vyvinulo tak, aby byl přenos co nejefektivnější, nedocházelo ke ztrátě energie a naopak byly sníženy vibrace.
  • Hnací hřídele UF-Monobloc-AAR GKN jsou vyráběny pro prémiové aplikace FWD, kdy AAR kloub umožňuje využívat vyšších úhlů s vynikajícím výkonem.
  • Hnací hřídele VL-Monoblock-VL GKN bývají často užívány ve vozidlech RWD, respektive autech s pohonem zadní nápravy. Vyznačují se vysokou tuhostí a odolností vůči vibracím, jakož i nízkou vůlí kloubů.
  • Hnací hřídele UF-Ballspline-UF GKN nachází využití v moderních SUV (sportovních užitkových vozidlech), která kombinují vysoký jízdní komfort na silnici i v terénu. Standardní hřídele konstrukční limity nestačí, a řešením jsou tedy boční hřídele GKN s klouby UF a jejich uchycení podstatně hlouběji do konstrukce.
  • Hnací hřídele Barshaft-DO GKN jsou využívány u velmi malých, nebo naopak velmi velkých, vozidel, v nichž se kombinují klouby UF i DO spolu s pevným tyčovým hřídelem.
Boční hřídele GKN

Vinuté pružiny GKN

Vinuté pružiny GKN se vyznačují dlouhou životností a zachováním původních vlastností i po velkém nájezdu, zatímco zejména neznačkové mohou degradovat nebo úplně prasknout už po 50 000 km. Společnost GKN dodává na trh s náhradními díly produkty OE kvality, jež jsou srovnatelné s originálními, a kromě skvělých vlastností jsou zárukou 100% splnění požadavků daného vozu. Výrobce nabízí pružiny pro více jak 75 000 vozů evropského, japonského a korejského původu, u nás tedy pokrývá velkou část provozovaných osobních i užitkových aut. Typicky se tedy jedná o Škoda, Volkswagen, Fiat, Citroen, Peugeot, Hyundai, KIA, Toyota, Honda atd.

  • Spirálové pružiny GKN jsou vyráběny z postupně se zužujícího drátu v konstrukci, která se při stlačování nedotýká ostatních částí. Během provozu tak prakticky nevytváří hluk a dopřávají komfortní jízdu.
  • Tlačné válcové pružiny GKN mají dnes mnohem menší zastoupení, stále se však užívají u starších vozů.
  • Pružiny s bočním zatížením GKN mají mírně zakřivenou konstrukci, což zvyšuje efektivitu tlumičů nárazů. Měkčí odpružení zajišťuje pohodlné řízení vozidla i při nízké rychlosti.
  • Hydropneumatické odpružení GKN je typické pro některé vozy Citroen jako C5 nebo C6, v rámci přenesení licence ho však využívají i některé vozy BMW, Audi nebo Mercedes-Benz.
Vinuté pružiny GKN

Unikátní technologie výroby vinutých pružin GKN

Jako jeden z mála dodavatelů na aftermarket má GKN technologii potřebnou k výrobě spirálových vinutých pružin, jejichž průměr se směrem ke koncům snižuje (drát je uprostřed silnější, u krajů slabší). Takové pružiny poskytují skvělý komfort a optimalizované odpružení za normálního zatížení. Pokud by došlo k razantnímu navýšení hmotnosti nebo jízdě po nerovné silnici, aktivuje se automaticky se síla zbytku pružiny a pomůže vyrovnat i vysoké zátěže.

Kvalitu vinutých pružin GKN dokazují i používané materiály jako chrom-vanadiové a křemíkové slitiny, které jsou známé svou extrémní tuhostí a odolností vůči vnějším vlivům. Pružiny jsou tvářeny na počítačem řízeném CNC stroji, což výrazně zvyšuje odolnost jádra, zatímco epoxidový práškový lak chrání pružinovou ocel před mechanickým poškozením. Úplnou protekci pak zajišťuje fosfátový, který zamezuje vzniku koroze a působení vnějších vlivů, například slané vody v zimě.

Komponenty řízení GKN

Komponenty řízení GKN zahrnují primárně posilovače řízení a některé související komponenty, s nimiž si výrobce udělal dobré jméno podobně jako se svými pružinami. Portfolio tvoří posilovače pro ruční, hydraulické i elektrické formy posilování, a vždy jsou vyráběny pomocí nejnovějších technologií, které poskytují řidiči perfektní odezvu. Všechny komponenty Spidan jsou konstruovány pro konkrétní vozy dle jejich specifikací, nejedná o univerzální díly.

  • Posilovače řízení GKN vynikají vysokou spolehlivostí a dlouhou životností. V nabídce jsou hydraulické i elektrické komplety včetně čerpadel dostupné pro více než 700 aplikací.
  • Čerpadla posilovače řízení GKN jsou k dostání ve všech používaných variantách, jako jsou elektronická a konvenční čerpadla, servočerpadla s lopatkami a ozubená. Protože mají čerpadla zásadní vliv na funkčnost posilovače, vyrábí je GKN vždy na míru danému vozu.
  • Sloupky řízení GKN jsou vybaveny elektromotorem a kombinovány s klasickým systémem ručního řízení. V nabídce GKN jsou komponenty přesně na míru a zároveň zvyšují bezpečnost v případě bouračky.
  • Manžety GKN na posilovače řízení ochrání důležité části před mechanickým poškozením i korozí. Právě špatné těsnění bývá nejčastější příčinou poškození tohoto mechanismu, čemuž manžety GKN z přírodního kaučuku nebo termoplastických materiálů spolehlivě zabraňují. V nabídce jsou těsnění pro 90 % evropského trhu osobních automobilů.
Komponenty řízení GKN

Historie GKN, největšího výrobce komponentů pohonu

Předchůdce dnešního GKN byl založen už v roce 1759 jako železárny dvojicí průmyslníků Thomasem Lewisem a Isaacem Wilkinsonem. O 8 let později byl do čela společnosti jmenován John Guest, a v roce 1786 pokračoval v jeho šlépějích syn Thomas, který představil řadu inovací. Firma měla do té doby nejistý vývoj a mnohokrát změnila výrobu, aby se ve strojírenství udržela. Od roku 1800 se velkou měrou zasluhovala o budování železnice, když patřila mezi hlavní producenty kolejnic. Postupně dosáhla společnost nevídané prosperity a začátkem 2. poloviny 19. století se stala jednou z nejdynamičtějších firem světa.

Dnes je pro GKN typická ocel, jejíž výroba byla plánována a podrobně zkoumána dlouhých 9 let. Teprve v roce 1856 vznikl první ocelový výrovek pod značkou GKN a došlo k navázání obchodních vztahů s firmou Consett Iron Company and Krupp. Do roku 1857 se stala z GKN největší a "nejmocnější" válcovnou na světě. Následující desetiletí přinášela značnou prosperitu a v roce 1900 došlo ke spojení několika firem do jedné s názvem Guest, Keen & Co. Ltd. Už o dva roky později k sobě připojili společnost Nettlefolds Limited, předního výrobce spojovacího materiálu, čímž vzniklo rozšíření působnosti a dnešní název GKN.

Do automobilového průmyslu vstoupilo GKN po První světové válce, tedy v roce 1919, kdy začalo s produkcí klikových hřídelí, ojnic a řady dalších komponentů. a mj. také vyrábělo lisovaná kola užívaná typicky u vagonů a lokomotiv. Tlak na snížení výrobních nákladů ocele vedl ke spojení s konkurenčním podnikem Baldwins. V průběhu Druhé světové války došlo k vybombardování většiny výrobních závodů, což vedlo ke znárodnění a vzniku do Železářské a ocelářské společnosti Velké Británie. Po roce 1954 však došlo k odkupu aktiv a patentů na výrobu kvalitní ocele a přejmenování na Guest, Keen Iron and Steel Co., a roku 1961 zpět na dnešní GKN.

Na významu v automotive nabralo GKN zejména na přelomu 20. století, kdy se pustilo do výroby kloubů a hnacích hřídelí. V roce 1953 došlo opět ke znárodnění britskou vládou, která později uvedla, že by mělo být znárodněno 90 % veškerého ocelářského průmyslu. Tento přístup pramenil z nedávno ukončené války, v níž byla Velká Británie závislá právě na ocelářském průmyslu, který byl nezbytný pro výrobu letadel. Po 14 letech se stalo GKN opět soukromým majetkem a pohltila velkého konkurenta BRD Birfield Ltd, který měl významné postavení na domácím trhu se spojkami, hřídelemi a homokinetickými klouby. Roku 1959 vznikl legendární vůz Mini, v němž byly použity klouby Hardy Spicer s technologií pohonu předních kol.

Během 70. a 70. let došlo k jeho masivnímu rozšíření a firma GKN získala 43% podíl na celosvětovém trhu. Roku 1967 připojila společnost ke svému impériu dominantního výrobce ložisek Vandervell, který dodával 50 % svých výrobků zámořským automobilkám. Značná diverzifikace oborů vedla roku 1969 k vytvoření současného loga GKN a o 5 let později připojila další významný podnik Kirkstall Forge Engineering, výrobce náprav pro nákladní vozidla. Agresivní rozvoj ocelového průmysl vedl k výrobě válcování za tepla i za studena a pohltila britskou společnost British Steel Corporation.

V roce 1991 začala firma rozprodávat své impérium a uzavírat některé závody kvůli velké konkurenci z Japonska. Výroba nabrala velký zvrat a soustředila se na vojenské automobily, letectví a průmyslové služby, v čemž GKN podniká dodnes. Firma pohltila konkurenční Dana Corporation na výrobu náprav, díky čemuž získala 34% podíl na celosvětovém trhu. Později se GKN začalo angažovat ve výrobě vrtulníků a spojilo se s řadou italských společností. V letech 2002 - 2004 postupně převzalo japonského výrobce diferenciálů a pohonných systémů Tochigi Fuji Sangyo, což byl jenom počátek akvizic.

Těch proběhlo nesčetně v různých oblastech, mj. také v Airbusu, kde vyrábí letadla. V roce 2012 odkoupilo GKN výrobce leteckých komponentů Volvo Aero AB a o tři roky později také nizozemského výrobce Fokker Technologies. To znamenalo obrovský rozvoj také v letectví, technologie GKN využíval kromě Airbusu také Boeing. Rozšiřování pokračovala a GKN bylo nakonec převzat britskou společností Melrose Industries, značka GKN však zůstává zachována jako synonymum kvality a inovací v oblasti automobilového i leteckého průmyslu a metalurgie.

Akce listopad
BATERIE FUTURETECH