Tato webová stránka používá cookies. Cookies mohou být použity pro marketingové účely, statistické a přizpůsobení služeb individuálním potřebám uživatele. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 0,00 CZK s DPH
Poslední přidané položky
Celkem
0,00 CZK s DPH 0,00 CZK bez DPH
Přejít do košíku
Hlavní stránka ZF PARTS
Sdílet stránku Odesílatel Email příjemce Vzkaz

ZF PARTS

Země původu: Německo (Friedrichshafen)
Rok založení: 1915
Web:
https://www.zf.com

 


Společnost ZF patří mezi nejstarší a nejdůležitější hráče ve světě automobilového průmyslu. V jejích 230 pobočkách rozmístěných po 40 zemích světa pracuje více než 146 000 zaměstnanců, kteří
sdílejí společné hodnoty a řídí se dlouhodobou firemní strategií s názvem SEE-THINK-ACT. Pojďme se podívat, jak náročná byla cesta, která tento renomovaný podnik dovedla až mezi špičkové výrobce převodovek, hnací a podvozkové techniky.
 

Od vzducholodí k automobilům


 Počátek této dnes velmi respektované společnosti, která se řadí mezi nejznámější světové producenty autodílů, je neodmyslitelně spjat s německým městečkem Zepernick a s podnikatelskými aktivitami hraběte Ferdinanda Grafa von Zeppelin, nadšeného průkopníka aviatiky a známého konstruktéra vzducholodí. 
Její historie se začala odvíjet od 20. srpna 1915, kdy byla založena. Budoucí slávě firmy s názvem Zahnradfabrik GmbH (neboli továrna na ozubená kola) v samotných začátcích však ještě nic nenasvědčovalo. Mimochodem: byla to právě velmi přesná ozubená kola zcela nové konstrukce, jimiž hrabě Zeppelin jako první vybavil převodovky svých vzdušných korábů.
Po I. světové válce z důvodu embarga uvaleného na Německo a týkajícího se jak výroby letadel, tak výroby vzducholodí, se společnost ZF zaměřila na produkci komponentů pro autoprůmysl, který se v té době dynamicky rozvíjel. Jedním z prvních výrobků, které firma uvedla na trh a jimiž se etablovala v této oblasti, byly převodovky pro osobní vozidla, konkrétně převodovka 8 HP s pákovým řazením. To bylo na přelomu let 1919/1920.
 

Automatická převodovka do každé rodiny!


Rozšířit výrobu a výrazně expandovat se firmě podařilo až v roce 1948, nicméně za opravdu přelomový můžeme považovat až rok 1965. Tehdy firma veřejnosti poprvé představila výhody první samočinné převodovky pro osobní automobily vyvinuté konstruktéry Dachem a Schwabem. Byl to model Peugeot 404 Automatique Super Luxe od známého francouzského výrobce, do něhož byl tento převratný komponent poprvé namontován. Automatická převodovka, která je dnes zcela nezastupitelnou součástí mnoha vozidel, spustila doslova revoluci v osobní i nákladní dopravě. Obrovský obchodní potenciál tohoto výrobku firma ZF dokázala využít naplno. V současnosti velká část trhu nejen s převodovkami, ale i s řídicími systémy, diferenciály a nápravami patří právě jí.
Další významný krok ve společnosti Zahnradfabrik nastal v roce 1990, kdy otevřela Centrum pro výzkum a vývoj.
Důležitým milníkem v historii koncernu ZF byl také rok 2005, kdy úspěšně dokončil akvizici společnosti Sachs AG. Jde o tradičního výrobce pasivních a aktivních bezpečnostních prvků, který na trhu s automobilovými díly rovněž figuruje již více než sto let. Jeho další specializací jsou spojky, tlumiče, brzdové komponenty, řízení, asistenční a parkovací systémy, motory aj.
Posledním přírůstkem do skupiny ZF Friedrichshafen, který má za cíl podpořit rozvoj na poli bezpečnostních technologií, je americký konkurent Wabco. Koupě tohoto specialisty na moderní asistenční systémy pro řidiče nákladních vozidel proběhla v březnu 2019.
 

ZF – silný a spolehlivý partner


ZF aktuálně patří k největším světovým dodavatelům výrobků pro automobilový průmysl, a to především v oblasti hnací a podvozkové techniky. Rovněž pracuje na vývoji vlastních technologií ve sféře aktivní a pasivní bezpečnosti. Zaměřuje se na pokročilé integrované systémy, software, senzory, elektroniku, mechanické systémy a jiné moderní automobilové prvky vyráběné pomocí pokročilých technologických inovací. Cílovými zákazníky jsou významní světoví výrobci osobních, nákladních a užitkových vozidel, zemědělské techniky, letadel, lodí a dalších dopravních prostředků. 
Ve spojení se značkou Sachs se pak rovněž klade důraz na výběr prvotřídních materiálů a maximální přesnost při jejich zpracování. Mezi další prestižní značky, které spadají pod křídla průmyslové skupiny ZF, patří Lemförder, TRW, BOGE či ZF Openmatics.

Svoje zastoupení má společnost ZF Friedrichshafen taktéž v České republice, a to v podobě čtyř výzkumných center a šesti výrobních závodů, v nichž se primárně zaměřuje na:
-    brzdy,
-    elektrické parkovací brzdy,
-    posilovače,
-    stabilizační systémy.
 

Převodky řízení


Mechanismus, který převádí otáčivý pohyb volantu a hřídele volantu a který slouží k vychýlení kol vozidla do strany, se nazývá převodka řízení. Umožňuje jednoduchým způsobem - natáčením kol do rejdu - měnit směr jízdy. Převodka řízení také pomáhá zvětšit točivý moment prostřednictvím vhodného převodu.
Na současném trhu existuje široká škála těchto automobilových komponentů, které – kromě hřídele volantu, hlavní páky řízení, řídicí tyče, spojovací řídicí tyče a řídicí páky spojovací tyče - tvoří jednu z nepostradatelných částí celého systému řízení. Klíčovým parametrem, jenž vyjadřuje poměr mezi úhlem natočení volantu a úhlem natočení kol do rejdu, je převod. Tedy zjednodušeně řečeno: převod určuje, o kolik stupňů se mají kola natočit při určitém úhlu otočení volantem.
Převod může být větší i menší. V praxi má tato vlastnost zásadní význam, malý převod a malé otočení totiž způsobí větší vychýlení kol, kdežto u většího převodu tomu bude opačně.
 

Nejčastěji se setkáme s třemi typy převodek 


-    maticové,
-    šnekové,
-    hřebenové.

Typ uvedený naposled v současnosti patří k těm nejrozšířenějším, využívají jej veškeré osobní automobily s pohonem předních kol.
 

Sady na výměnu oleje v automatických převodovkách


Olej v převodovce slouží jako mazivo, které brání mechanickému poškození jejích jednotlivých dílů. Stárnutím a vlivem extrémních podmínek (zejména vysokého tlaku i teplot) však převodovkový olej své původní vlastnosti ztrácí, což způsobuje jeho postupnou degradaci. V konečném důsledku to znamená zvýšené opotřebení motoru a jeho výrazně kratší životnost. 
Z těchto důvodů je nutné olej pravidelně měnit, přičemž nejlepší variantou je držet se doporučení autorizovaného servisu či samotných výrobců. Někteří z nich doporučují měnit olej až po nájezdu 200 000 km, což by pro řidiče s průměrným nájezdem znamenalo výměnu až po více než deseti letech. Také se můžete setkat s názorem, že je olej nutné vyměnit už zhruba po 100 000 km. Což znamená výměnu provést maximálně jednou za čtyři roky, případně i dříve v závislosti na podmínkách, za kterých vůz provozujeme. Pravidelná kontrola hladiny oleje skýtá dostatečnou prevenci před případnými problémy plynoucími ze zanedbané výměny.