
Země původu: Německo
Rok založení: 1897
Web: https://www.glycodur.de/
Glyco – specialista na výrobu ložisek
Glyco patří celosvětově mezi nejuznávanější výrobce radiálních a axiálních ložisek, která jsou každoročně instalována do více než 10 milionů automobilů, zemědělských strojů, ale i do motorů námořních a stacionárních strojů. V důsledku neustálého snižování emisí CO2 a získávání většího množství energie při nižší spotřebě paliva jsou ložiska Glyco neustále vyvíjena a zdokonalována, aby se vyrovnala i s velkým zatížením a vysokými teplotami. Ve svém portfoliu má Glyco přes 2 500 ložisek všeho druhu - jak hlavních, tak přírubových, hřídelových a ojničních.
Dohromady tak Glyco obsazuje více než 10 000 různých motorizací napříč segmenty. A jedno mají ložiska tohoto výrobce vždy společné - majitelé strojů, v nichž jsou ložiska Glyco instalována – se mohou 100% spolehnout na jejich kvalitu. Používáním kvalitních materiálů a stálých inovací mají ložiska Glyco velmi dlouhou životnost a důvěřují jim jak výrobci strojů, tak i jejich opraváři. Společnost Glyco splňuje při výrobě přísné ISO normy a více než 50 let provozují maximálně ekologickou výorbu.
Ojniční ložiska Glyco
Ojniční ložiska Glyco zajišťují maximální přenos výkonu a minimální tření, čímž předchází opotřebení ostatních částí motoru. Vypadají jako "půlměsíce" a fungují jako tzv. kluzná ložiska, protože neustálé mazána olejem. Jejich umístění mezi klikovým hřídelem a blokem motoru na ně vytváří až extrémní tlak. Ojniční ložiska Glyco jsou ovšem vyvíjena tak, aby vydržela i podstatně vyšší zátěž, než jaká je v motoru běžně vytvářena. Díky tomu předchází opotřebení a i po letech užívání skvěle udržují tlak oleje.

Samotná ojnice patří k nejnamáhanějším částem motoru, což si žádá top kvalitu ložisek, jakou zajišťuje práv Glyco po více než 100 let. Mechanický přenos hnacích sil má díky ojničním ložiskům Glyco minimální tření. Společně s ložiskem musí samozřejmě vydržet vysoký tlak celá ojnice, která bývá vyrobena kováním z kvalitní legované oceli nebo z pevných lehkých slitin.
Ložiska hřídele Glyco
Hřídelová ložiska Glyco jsou vyráběna v různých provedeních, například jako valivá - využívaná u malých dvoutaktů s horším mazáním, nebo kluzná (též pánvičková) - která naopak vyžadují velmi dobré a neustálé promazávání. Glyco vyrábí ložiska nejčastěji pro vačkový a klikový hřídel, v menší míře pak pro jalový, královský, vyvažovací nebo Kardanův.

I v případě valivých ložisek má Glyco významné zastoupení u všech typů. Ať se jedná o nejčastěji užívaná kuličková, tak o válečková, jehlová, soudečková a kuželíková. Glyco výhody valivých ložisek ještě více zhodnotilo, a oproti jiným výrobcům tak dosahuje lepších výsledků. Valivá ložiska mají obecně nízké ztráty a vydrží plné zatížení i za klidného chodu, dobře snáší vysoké otáčky a teploty, jsou maximálně spolehlivá a vykazují pouze nepatrná opotřebení i po letech služby.
Ložiska Glyco z kvalitních materiálů
Glyco vyrábí svá ložiska pouze z vysoce kvalitních materiálů, kterými si dlouhodobě drží prvenství světového výrobce ložisek. K masové výrobě využívá nejčastěji ocel, a to kalenou, nitridovanou, ale i tvrdě chromovanou. Například u klikových hřídelí spalovacího motoru jsou pak preferovány slitiny na bázi Al-Zn (hliník se zinkem) a Al-Sn (hliník s cínem). Kromě nich však Glyco využívá i další materiály, které jsou pro určité typy strojů lepší.
Bimetalová hliníková ložiska Glyco
Mezi výrobci i opraváři strojů jsou oblíbená díky minimální sklonům k zadření se nebo vytváření jakéhokoliv odporu. Proti mechanickému opotřebení jsou velmi odolná, dobře se přizpůsobují a umožňují jednoduchou montáž.
Vícevrstvá měděná a olověná ložiska s nástřikem IROX
V hodně zatěžovaných motoroech, typicky dieselových, se používají vícevrstvá ložiska vyrobená z mědi nebo olova. Větší počet vrstev zvyšuje jejich odolnost, velmi dobře se promazávají, a zcela minimalizují možnost zadření.

Ložiska Sputter Glyco
Společnost Glyco vyvinula vlastní materiál zvaný Sputter, který je navržen pro optimální výkon v moderních, vysoce výkonných dieselových i benzinových motorech. Oproti ložiskům z jiných materiálů nabízí ještě vyšší odolnost proti opotřebení a minimální unavení ložiskového obložení. Typicky jsou tak ložiska Sputter montována do dieselových motorů s přímým vstřikováním a do těžkých nákladních vozidel.