Tato webová stránka používá cookies. Cookies mohou být použity pro marketingové účely, statistické a přizpůsobení služeb individuálním potřebám uživatele. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie.
Hlavní stránka Blog Články Jak často měnit motorový olej

Jak často měnit motorový olej a který použít

Výměna motorového oleje je zásadní pro dosažení optimálního chodu motoru a jeho ochranu. V praxi jsou názory různé a někdo úmyslně překračuje i horní mez intervalů. To může ušetřit nějaké peníze, zároveň však dojde k rychlejšímu opotřebení třecích částí. Jejich výměna je přitom nesrovnatelně dražší, což platí dvojnásob u přeplňovaných agregátů. Pravidelná výměna oleje udrží vozidlo v dobré kondici a také zvýší cenu, pokud se ho rozhodnete prodat.

Výměna motorového oleje

V jakém intervalu motorový olej měnit

Protože je každé auto využíváno k jinému stylu jízdy a na jiné vzdálenosti, neexistuje univerzální odpověď pro každého. Obecně se udává každých 10 – 15 tisíc kilometrů, u longlife olejů je to zhruba o 30 % déle. Jak často by měla výměna probíhat, píše vždy výrobce konkrétního auta v příručce, a obvykle se jedná o výše zmíněný interval. Ale pokud je vozidlo vysoce zatěžováno, nic nezkazíte ani dřívější výměnou, spodní hranice je kolem 5 000 až 7 500 km.

Klasický motorový olej vs. Longlife

Většina řidičů využívá klasický olej, jehož vlastnosti ochrání motor vozidla i související komponenty zhruba rok (při nájezdu asi 50 km / den). Někdo se snaží interval prodloužit pomocí Longlife olejů, které slibují až dvojnásobnou hranici. Praxe však nejednou ukázala, že je prodloužena nanejvýš na 20 000 km. Po překročení sice pořád poslouží, jeho účinnost se však každým dnem snižuje. To může mít negativní důsledky pro opotřebení motoru, i když je ve hře řada dalších faktorů jako styl jízdy.

Jaký olej do motoru nalít

Výběr se může zdát složitý, ve skutečnosti je však velmi jednoduchý. Vyžadované hodnoty jsou napsané v příručce vozidla, tou se řiďte vždy, pokud vám mechanik nebo jiný odborník neporadí jinak (většina motorů má jistou toleranci). Důležité je označení SAE udávající viskozitu oleje, a výkonnostní třída ACEA (Evropa) / API (Amerika), která přibližuje vlastnosti maziva v závislosti na zprovozním zatížení.

Jakmile znáte tyto údaje (např. 5W30, 5W40, 0W30 aj.), nastává volba konkrétního produktu. Většina výrobců pokrývá všechny výkonnostní třídy a viskozity, a kromě ceny je dobré zohlednit také zkušenosti motoristů a přidanou hodnotu maziv. Nejlevnější 5litrové oleje stojí kolem 400 – 500 Kč a svou práci odvedou. Vybrané značky pak nabízí prémiové nebo zkrátka "lepší", které prokazatelně snižují spotřebu i opotřebení.

Motorové oleje total, castrol, shell

Mezi známé patří motorové oleje Shell, Motul, Total, Castrol, Elf nebo Mobil, jejichž součástí jsou i aditiva, mají vyladěnou viskozitu a prodlužují životnost motoru při maximalizaci výkonu. Třeba vybraná maziva Total ušetří až 3,5 % pohonných hmot a zároveň zajišťují optimální mazání na krátkých i dlouhých trasách. Na opravdu nízkou spotřebu pak cílí např. olej Motul Eco-Clean, který ušetří dokonce až 10 %.

Tip: Vedle „univerzálních“ olejů existují i takové, které jsou speciálně navrženy do městského provozu, či naopak na dlouhé trasy.

Aditiva do oleje udržují motor čistý

Chcete-li olej přeci jenom měnit méně často, je dobré ho obohatit aditivy, která rozpouští nečistoty a posilují vlastnosti maziva. Interval však prodlouží nanejvýš o pár tisíc kilometrů, horní hranici tak raději nepřekračujte. Přítomnost přísad v oleji má zejména čistící účinky, které udrží motor bez usazenin, zamezí přehřívání a celkově podpoří jeho funkci. To oceníte zejména později, neboť se můžete vyhnout zbytečným a drahým opravám.

Aditiva do oleje BG

Co se stane, pokud olej nevyměníte

Následky nejsou viditelné zvenčí, uvnitř motoru však dochází k hromadění karbonových usazenin, které jsou jako tichý zabiják. Způsobují totiž nedostatečné promazávání, což vede k nadměrnému opotřebení třecích částí. Teplota hnací jednotky zároveň stoupne oproti normálu, dojde ke zvýšení spotřeby paliva, ztrátě výkonu a rychlosti. V poslední fázi dochází k přehřátí až zadření motoru nebo poškození jednotlivých komponentů.

Motor, mechanismus, mazání

Pravidelná výměna oleje znamená méně oprav

Názory řidičů se velmi různí, pročež někteří výměnu motorového oleje podceňují. Ať klasický, longlife nebo obohacený aditivy, bude nějak sloužit i po překročení horních hranic doporučených intervalů. Řidič si přitom ani nemusí v průběhu všimnout sníženého výkonu nebo vyššího zahřívání, ačkoliv dříve táhlo auto o 10 – 20 % lépe. A už vůbec není vidět nadměrné opotřebovávání třecích částí, jejichž životnost může být zkrácena klidně o desítky procent.

Kontrola stavu motorového oleje

Následky se obvykle neprojeví hned ani za rok, ale klidně až po 10 letech, kdy má auto něco najeto. Náhlé selhání komponentů, ztráta výkonu, nutná oprava i za desítky tisíc korun. Nepříjemnosti, jimž se dá předejít investicí asi 1 000 – 1 500 Kč ročně (nebo po ujetí intervalu), a udržet hnací jednotku ve skvělé kondici. Dvojnásob to platí u dieselových motorů, kde má čistota oleje a motoru přímý vliv na trvanlivost turbodmychadla a filtr pevných částic.

AKCE ZÁŘÍ - FEBI, CHAMPION, INA, SKF
OBNOVUJEME OBLÍBENOU AKCI - ČISTIČ BRZD ABS ZA 1 KČ K PÁRU KOTOUČŮ ABS!
ČIŠTĚNÍ DPF! BEZ MECHANICKÉHO ZÁSAHU, ŠETRNĚ, EKOLOGICKY! DPFHOLICE
BATERIE FUTURETECH