Tato webová stránka používá cookies. Cookies mohou být použity pro marketingové účely, statistické a přizpůsobení služeb individuálním potřebám uživatele. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie.
Hlavní stránka Blog Články Kdy měnit jednotlivé filtry v automobilu

Kdy měnit jednotlivé filtry v automobilu

Výměnu filtrů v autě někteří řidiči zanedbávají, což může způsobit problémy s výkonem motoru a zkrátit životnost komponentů, nebo je úplně poškodit. Trvanlivost filtračních médií se snižuje v důsledku stáří i opotřebení, což platí rovněž u vozů, které jezdí jenom občas. Většinou přitom stačí několik minut práce a investice pár stovek, aby byly jednotlivé systémy 100% chráněny. Pozornost je třeba věnovat hned čtyřem filtrům, z nichž nějaké potřebují nahrazovat častěji, jiné vydrží řadu let. Kdy je čas na jejich výměnu a jaké vybrat?
 

Kdy měnit vzduchový filtr


Vzduchový filtr zachytává nečistoty proudící do motoru a sacího potrubí, což ovlivňuje zejména výkon a spotřebu paliva. Vyfoukání kompresorem nestačí, tím akorát dojde k upěchování některých nečistot a filtrační schopnosti se brzo ještě zhorší. K výměně vzduchového filtru by mělo docházet 1x ročně nebo po 15 – 25 tisících km. Interval platí pro auta s přeplňovaným motorem, u atmosférických je zhruba o polovinu delší. Pokud často jezdíte v prašném prostředí, je většinou potřeba měnit filtr výrazně dříve, asi po 5 – 10 tisících km.
 

Který vzduchový filtr zvolit


Nejlevnější filtr se pohybuje v řádech nižších stovek, při výběru by však neměla být prioritní cena, ale schopnost ochránit motor a umožnit maximální proudění vzduchu. Za značkový vzduchový filtr přitom zaplatíte zhruba o 20 – 30 % více, ale získáte výrazně lepší vlastnosti. Velmi dobrý poměr ceny a výkonu nabízí filtry Champion, Clean Filters nebo Kamoka a Deckermann, které využívají i luxusní automobily. Kdo chce do budoucna ušetřit, může zvolit pratelný filtr K&N, který je možné namísto výměny vyprat, naolejovat, a bude sloužit jako nový.

Pokud byste svému vozidlu rádi dopřáli opravdu top ochranu, doporučujeme vzduchové filtry Bosch, Mann nebo Mahle. Řada z nich je využívána v prvovýrobě a ve stejné kvalitě proudí také na trh s náhradními díly. Dobré zkušenosti máme rovněž se značkami Knecht či Purflux, a kdo preferuje kompromis mezi cenou a výkonem, můžeme odkázat na vzduchové filtry UFI, Filtron nebo FEBI. V nabídce však máme vzduchové filtry od desítek dalších výrobců.
 

Mann Filter - vzduchový filtr
 

Co způsobí zanesený vzduchový filtr


Jak často vyměňovat olejový filtr


Olejový filtr udržuje mazivo čisté, což podporuje optimální funkci motoru, snižuje spotřebu paliva, a prodlužuje životnost celé jednotky (u přeplňovaných motorů včetně turbodmychadla). Obecně je doporučeno jej měnit současně s olejem, tedy každých 10 – 15 tisíc km. To platí i v případě, kdy používáte aditivum, neboť to interval zásadně neprodlouží, ale primárně udržuje motor bez usazenin. Výměnu olejového filtru i maziva by měl provést automechanik, případně člověk znalý problematiky (i proto, že jde o špinavou práci).
 

Který olejový filtr je vhodný


Také v tomto případě by měly být hlavním kritériem pro výběr vlastnosti olejového filtru, neboť i několik desítek korun navíc znamená rozdíl mezi prémiovou a základní ochranou. To je případ třeba značky UFI, jejíž produkty splňují nejpřísnější normy EURO VI a poskytují účinnost filtrace až 99 %. Na stejné vlně jsou rovněž Bosch, Mann a Purflux s ještě vyšší mírou zachytávání nečistot, jedná se přitom o top kvalitu značkových filtrů, jaké využívají v prvovýrobě samotné automobilky (např. Mercedes).

Jestliže máte starší vůz a nechcete už tolik investovat, nabízí řešení třeba Clean Filters a Kamoka, kompromisem jsou však olejové filtry Champion, Filtron nebo FEBI. U těch máte jistotu velmi vysoké míry ochrany, aniž byste investovali o moc více. Z dlouhodobého hlediska jsou pak dobré pratelné filtry K&N dělené na Silver a Gold, přičemž „zlato“ předčí i některé originální díly. Pokud preferujete jiného, obsahuje naše portfolio i desítky dalších výrobců olejových filtrů.
 

UFI olejový filtr
 

Následky ucpaného olejového filtru

 

Jak často měnit palivový filtr


Palivový filtr zajišťuje čistotu pohonných hmot, které proudí do vstřikovacího systému. Zbavené všech pevných částic předchází zanášení potrubí a vstřikovačů, což by v opačném případě znamenalo ztrátu výkonu a později i možné ucpání. Palivový filtr by měl být měněn každých 5 – 6 let nebo po nájezdu 120 – 160 tisíci km. To platí u benzínových motorů, kdežto naftové mají interval zhruba o třetinu kratší. Do značné míry to závisí na kvalitě tankovaných pohonných hmot. Pokud nekupujete „lepší“ naftu, je dobré přilít do nádrže aditivum.
 

Jaký vybrat palivový filtr


Aby docházelo k zachytávání maxima nečistot a správnému odlučování vody, vyplatí se připlatit za značkový komponent. Jedná se sice o rozdíl zhruba 20 %, ovšem stupeň ochrany stoupne zásadně. Také v tomto segmentu jsou dlouhodobě uznávanými výrobci Bosch, Knecht nebo Mahle, jejich výrobky nabízí vůbec nejlepší filtraci u osobních i nákladních vozů. Prémiovou kvalitu umí také značka UFI, jejíž palivové filtry rovněž míří do prvovýroby automobilek jako Fiat, Alfa Romeo nebo Volkswagen.

Kompromis příznivé ceny a skvělých vlastností je Champion, který má jedno z největších pokrytí na evropském trhu, a podobně je na tom i Filtron. Kdo hledá levnější palivové filtry, můžeme doporučit značky Deckermann nebo Kamoka, hlavním kritériem by však měla být účinnost ochrany. Tu může dobře zvýšit aditivum, které rozpustí některé nečistoty a zamezí zanášení filtračního média.

Bosch palivový filtr

Jak se projevuje ucpaný palivový filtr

 

Kdy vyměňovat kabinový filtr


Kabinový filtr je někdy podceňován, má ovšem zásadní vliv na kvalitu a čistotou vzduchu, jaký posádka vozu dýchá. Vedle pevných částic a prachu dokáže totiž zachytit i aerosol, pyl, nebo dokonce některé viry, a zároveň výrazně zmírnit zápach. Aby 100% fungoval, mělo by k výměně docházet zhruba jednou ročně nebo po 30 tisících km. Alergikům se doporučuje častěji, respektive před a po sezóně. Současně je dobré používat čistič klimatizace, jímž odstraníte zbytky pylu i jiné nečistoty z potrubí a zamezíte tvorbě plísně.
 

Jaký kabinový filtr vybrat


U levných filtrů je zcela běžné, že do kabiny vozu propouští pyl, mikroskopické nečistoty a pachy, což je nepříjemné zejména pro citlivé jedince a alergiky. Vysokou ochranu zajistí filtry UFI nebo Filtron, přičemž oba výrobci nabízí klasické s ochranou nejméně 90 %, nebo obohacené o aktivní uhlí. Ty mají účinnost filtrace až 99,99 % a zachytávají i různé bakterie, plísně nebo plyny, a zásadně snižují zápach. Oproti klasickým jsou asi o 30 % dražší, kvalita vzduchu je však výrazně lepší.
 

Filtron kabinový filtr
 

Co je následkem zaneseného filtru v kabině

AKCE ZÁŘÍ - FEBI, CHAMPION, INA, SKF
OBNOVUJEME OBLÍBENOU AKCI - ČISTIČ BRZD ABS ZA 1 KČ K PÁRU KOTOUČŮ ABS!
ČIŠTĚNÍ DPF! BEZ MECHANICKÉHO ZÁSAHU, ŠETRNĚ, EKOLOGICKY! DPFHOLICE
BATERIE FUTURETECH