BOSCH

Země původu: Německo (Stuttgart)
Rok Založení: 1886
Web: http://www.bosch.cz/cs/
Nabízený sortiment: BOSCH

 

Výrobky, které nesou logo značky BOSCH, jímž je stylizovaná kotva elektromotoru, lze v dnešním světě plném moderních spotřebičů, elektroniky a inovativních technologií jen velmi těžko přehlédnout.

Historie firmy BOSCH se začala psát v listopadu v roce 1886, kdy německý vynálezce Robert Bosch otevřel svůj podnik s názvem „Dílna pro jemnou mechaniku a elektrotechniku“. O rok později spolu se svým společníkem Arnoldem Zähringerem opatřili motorové vozidlo (tříkolku De Dion-Bouton) prvním nízkonapěťovým magnetoelektrickým zapalovacím zařízením pro stacionární motory.

Firma se zdárně rozvíjí: v roce 1898 vzniká první zahraniční kancelář společnosti Bosch (ve Velké Británii), která má za cíl pomáhat s prodejem výrobků. V roce 1905 v Paříži pak stuttgartský výrobce otevřel první výrobní závod společnosti, který se nacházel mimo německé území. Služební cesta, kterou v roce 1906 uskutečnil do USA Gustav Klein, nový vedoucí odbytu, znamenala pro BOSCH výrazný úspěch v podobě velkých zakázek, přesahujících milion dolarů.

Další významné mezníky v historii firmy na sebe nenechají dlouho čekat: rok 1913 znamená spuštění výroby reflektorů, 1921 otevření prvního servisního střediska BOSCH v Hamburku, 1926 počátek výroby automobilových stěračů a v roce 1927 firma spouští sériovou výrobu vstřikovací palivových čerpadel a trysek, které jsou určeny pro dieselové motory.

Pokud bychom chtěli vykreslit celou - více než 130letou - historii firmy, její milníky, úspěchy, vynálezy, které přivedla na svět, opravdu dopodrobna, asi by délka našeho článku mnohé ze čtenářů vyděsila. I v případě, že text omezíme na významné předěly, které mají co do činění s výrobou komponentů pro automobilový průmysl, bude výsledný text velmi rozsáhlý. Přidejme tedy ještě pár klíčových faktů, která nemůžeme vynechat a pak již se budeme věnovat jen tomu, co návštěvníky naše webu zajímá nejvíce: nabídka autodílů značky BOSCH.

Z hlediska automobilového průmyslu připomeňme tedy alespoň pár významných dat, která měla podstatný vliv na jeho další směřování:

Rok 1976: techniky firmy BOSCH byla vyvinuta první lambda sonda. Tato sonda, která je také známá jako kyslíková sonda, neboť měří obsah kyslíku ve výfukových plynech, byla ještě vylepšena v roce 1982. Zdokonalení spočívalo v tom, že tato tzv. vyhřívaná lambda sonda začínala fungovat do jedné minuty od nastartování studeného motoru.

Rok 1978: jako první na světě BOSCH představil ABS systém, který zabraňuje zablokování kol při brzdění. Nejprve byl dodáván jako součást zvláštní výbavy modelu Mercedes-Benz třídy S, dnes je nedílnou součástí každého nového vozu.

Od roku 1979 se do automobilů začaly montovat první elektronické řídící jednotky (Motronic), které pomocí snímačů získávají provozní data, vyhodnocují je a na základě výsledků řídí zapalování a vstřikování paliva.

Za své zásluhy, a to nejen v oblasti automobilového průmyslu, byl Robert Bosch v roce 1984 uveden do Automobilové síně slávy (AHF).

První elektronický stabilizační systém (ESP), pocházející z vývojového prostředí firmy BOSCH, se objevil koncem roku 1995. Prvním vozem, do nějž byl namontován, byl opět Mercedes třídy S.

Na konci roku 1993 společnost Robert Bosch GmbH zakoupila patenty k prototypům systému Common Rail (CR) a zdokonalila je natolik, že je v roce 1997 mohla uvést do sériové výroby. V současnosti jde o celosvětově nejrozšířenější systém přímého vysokotlakého vstřikování nafty, který se u vznětových motorů používá.

Vývojové laboratoře firmy BOSCH mají také „na svědomí“ ještě jeden vynález související s přímým vstřikováním: tentokrát se jedná o soustavu DI-Motronic a palivem je v tomto případě benzin. Firma BOSCH tuto novinku představila v roce 2000.

Posledním milníkem ve vývoji firmy BOSCH, který považujeme za vhodné vám připomenout, je rok 2013, kdy světlo světa spatřil systém kontroly stability motocyklu (MSC).

Během celé své bohaté historie provedla firma pana Roberta Bosche několik úspěšných akvizic. Zmiňme aspoň ty nejzajímavější: výrobce vytápěcích systémů Junkers & Co. GmbH (1932), výrobce balicích strojů Erich Wetzel Verpackungsmaschinen GmbH (1963), Mannesmann Rexroth AG specializující se na průmyslové technologie (2001). Dnes jsou pevnou součástí nadnárodního průmyslového gigantu, který zaměstnává v 50 zemích světa více než 375 000 lidí a jehož obrat v roce 2015 dosáhl 70 607 miliard eur.

Nás může těšit, že firma má své zastoupení a výrobní podniky v České republice, konkrétně v Českých Budějovicích, kde má i své technologické centrum; dále pak v Jihlavě, v Brně, v Krnově a Albrechticích.

 

 

 

 

Předpokládáme, že naše zákazníky bude především zajímat, jaký sortiment firmy BOSCH najdou u nás v e-shopu. Zkusíme jim tedy nejprve představit jeho základní rozdělení:

Brzdové systémy a jeho součásti

Jeden z hlavních segmentů bohatého portfolia německé firmy tvoří vše, co souvisí z bezpečností posádky aut. Tedy celý brzdový systém i jeho jednotlivé komponenty - brzdové destičky, brzdové kotouče, čelisti, válečky, hadice a další.

Jak již zaznělo v pasáži věnované historii firmy, BOSCH se výrazně podílí na vývoji a výrobě aktivních bezpečnostních systémů vozidel. Zkratky jako ABS, ASR či ESP® jsou dnes známé nejen široké automobilové veřejnosti, ale všem, kteří mají co společného s technikou a strojírenstvím, odborníkům i laikům.

Brzdové kotouče BOSCH

Výběr materiálů té nejvyšší kvality, dlouhá tradice a získané zkušenosti při zpracování jsou rozdílovým prvkem, který jasně hovoří ve prospěch brzdových kotoučů od společnosti BOSCH. Z její pobočky Buderus Guss v německém Breidenbachu se až k zákazníkům dostávají autodíly, za jejichž spolehlivost dají zaměstnanci ruku do ohně. Nabídka firmy BOSCH zahrnuje více než 1 150 druhů kotoučů a spolehlivě pokrývá celých 99 % evropského trhu.

Tyto výrobky oslovují řidiče vozů mnoha světových automobilek např. dlouhodobou antikorozní ochranou pomocí lakování, která jednak kotoučům dodává elegantní vzhled, jednak odstraňuje nutnost disk před montáží odmašťovat. Pro optimální brzdný výkon a okamžitý nástup jsou všechny kotouče perfektně vyvážené.

Dalším důvodem, proč si je pořídit, je i použití technologie High-Carbon. Pro výrobu se používá šedá litina se zvýšeným obsahem uhlíku, mědi a se sníženým obsahem křemíku. Výsledkem je nadstandardní pevnost a zvýšená tepelná vodivost. Kotouče typu High-Carbon velmi dobře odolávají deformacím vznikajícím v důsledku tepelné roztažnosti při brzdění.

Kotouče jsou opatřeny sofistikovanými systémy pro dobrý odvod tepla: o rovnoměrný tepelný tok se starají na jedné straně liniové grafitové struktury, na druhé straně drážka, která zabraňuje přenosu tepla do náboje kola. Vynikající povrchová úprava kotoučů výrazně eliminuje hluk a vibrace a zajišťuje krátkou dobu záběhu.

Při objednávce brzdových kotoučů BOSCH zákazník ušetří na montážním materiálu: dodávka nových originálních šroubů je samozřejmostí.

Brzdové kotouče BOSCH určené pro prvovýrobu můžete najít mj. v automobilech těchto značek: Audi, BMW, Hyundai, KIA, Mercedes-Benz,Opel, Seat, Škoda, Toyota, VW.

Myslete na to, že brzdové kotouče se opotřebovávají nestejnoměrně, a proto je nutné je vyměňovat vždy v párech.

Brzdová obložení BOSCH

Jsou vyrobená z prvotřídních materiálů, které splňují veškeré náročné požadavky kladené na úroveň kvality a poskytovanou bezpečnost. Stejně jako originální komponenty pro prvovýrobu jde o vysoce spolehlivé součástky s dlouhou životností.

Pro třecí materiál brzdového obložení BOSCH se většinou používá 15 až 20 výchozích materiálů, přičemž směs je individuálně namíchána pro konkrétní model vozidla.

Buďte si jistí, že z více než 170 směsí, které profesionálové z firmy BOSCH připravují, si tu pravou pro váš vůz vyberete i vy!

Zvolit tu správnou směs pro každé vozidlo je hotová alchymie, v úvahu se musí vzít více faktorů, od výkonu motoru, hmotnosti vozu, aerodynamické vlastnosti až po požadovaný celkový výkon brzdové soustavy. Cíl však zůstává vždy stejný: dosažení co nejkratší brzdné dráhy společně s vysokou mírou pohodlí.

Další součástí brzdového obložení je vložená deska: ovlivňuje stlačitelnost, podílí se na jízdním komfortu, bezpečnosti, omezení vibrací i hlučnosti při brzdění.

Lepidlo k sobě pevně pojí kovovou opěrnou deskou a třecí materiál. Nesmí povolit ani v těch nejkritičtějších situacích. Tvrdou zkouškou lepidlo podstupuje především ve smyku, při němž musí vykazovat potřebnou pevnost.

Kovové opěrné desky, které firma BOSCH používá jako jeden z mnoha komponentů pro výrobu brzdových obložení, mají lakovanou ochrannou antikorozní vrstvu a společně s brzdovým třmenem a brzdovým pístem mají podstatný vliv na spolehlivou funkčnost celého brzdného ústrojí.

Chybět nesmí ani tlumicí materiál: použité pryžové hmoty, plasty nebo kovové destičky (podložky) mají výrazné antirezonanční vlastnosti a přispívají ke kultivovanému chování vozu při brzdném manévru.

Obložení pro brzdové kotouče značky BOSCH prochází rozsáhlými zkouškami na dynamometru v testovací stanici a samozřejmě v simulacích reálných situací.

Výhody těchto náročných zkoušek jsou zřejmé. Brzdová obložení BOSCH s vhodnou směsí :

  • jednoznačně předčí i zákonem stanovené evropské normy ECE-R 90
  • mají krátkou dobu záběhu
  • si udržují vysokou stálost součinitele tření i dlouhodobou odolnost vůči otěru
  • jsou pověstné pro svou nepatrnou stlačitelnost
  • zajišťují pohodlné cestování bez hluku a vibrací i rovnoměrný pocit při sešlápnutí brzdového pedálu
  • mají vynikající vlastnosti z hlediska citlivé odezvy, dávkování a okamžitého nástupu
  • při nízkém opotřebení a po celou doby své životnosti nabízejí vysokou stálost koeficientu tření. Ten výrazně ovlivňuje délku brzdné dráhy.
  • mohou být opatřena odvodňovací drážkou pro zlepšení chování na mokré vozovce (záleží na směsi a konkrétním modelu vozidla)

Životnost brzdového obložení závisí na četnosti a intenzitě tření, na což mají vliv jednak vnější podmínky (čistota prostředí versus prach, sníh, mráz, písek, bláto, štěrk), jednak styl jízdy každého z řidičů. Laboratoře firmy BOSCH dokážou simulovat skutečné chování při jízdě a ověřovat požadované výstupní hodnoty.

Situace je pro řidiče tím snazší, že dnešní moderní elektronika, která je v řadě nových vozů běžně namontovaná, je dokáže pomocí čidel a indikátorů upozornit na kritické opotřebení brzdových destiček a na nutnost jejich výměny.

Při výměně brzdového obložení nezapomeňte ani na výměnu pružin, které zajišťují volný chod kola po uvolnění brzdy a tím i optimální opotřebení destiček. Pružiny odtlačují brzdové obložení, jsou tudíž opětovně silně namáhány a tak jejich materiál postupem času ztrácí původní výrobní vlastnosti.

 

Brzdové lanovody, potrubí a hadice BOSCH

Široký sortiment firmy BOSCH, který najdete v našem e-shopu, zahrnuje také výrobky zmíněné v nadpisu. Brzdová (tažná) lanka neboli bowdeny pomocí mechanického ovládání páky účinně přenášejí sílu a brzdný výkon na nezávislou parkovací brzdu.

Parkovací brzda osobních automobilů se nachází na kolech zadní nápravy spolu s bubnovými brzdami, jejichž součástí je také rozpínací mechanismus parkovací brzdy.

Úkolem této ruční (parkovací) brzdy je zabránit nežádoucímu pohybu vozu při stání.

Bosch vychází vstříc drtivé většině řidičů a vyrábí vhodná brzdová lanka pro téměř všechny současné modely vozidel.

Ani v tomto směru BOSCH nezůstal stranou. Naopak, je to právě německý výrobce, kdo určuje budoucí směr automobilové techniky: důkazem je např. automatická parkovací brzda APB, jejíž funkci lze aktivovat pouhým stisknutím tlačítka.

Mezi další špičkové komponenty brzdového systému, které BOSCH dodává na trh, patří brzdová vedení neboli tuhá trubková vedení, která vedou pod karosérií. Dále pak brzdové hadice, které spojují brzdové potrubí s brzdami kol. Umožňují přenos hydraulického tlaku k válcům kol a k brzdovým třmenům. Jsou zhotoveny z několika vrstev umělé pryže s textilní vložkou. Výrobky značky BOSCH podstatným způsobem omezují nepříjemný pocit měkkého pedálu, obtížný odhad nástupu a dávkování brzdné síly i pokles brzdného účinku. Brzdové hadice i potrubí se odlišují tvarem, použitým materiálem, délkou, průměrem i technikou připojení a jsou dimenzované na základě jízdních vlastností konkrétního vozu.

Díly palivového systému

Kromě součástí brzdového systému se BOSCH také specializuje na výrobu dílů vhodných pro palivový systém: na čerpadla paliva, vstřikovací čerpadla, palivové filtry, ventily, žhavicí svíčky, plováky, vstřikovací trysky, držáky trysek, těsnění, trubky paliva, čistící vložky atd.

Elektrická palivová čerpadla BOSCH

Elektrická palivová čerpadla BOSCH mají řadu vlastností, které představují výrazný náskok ve srovnání s výrobky svých soupeřů. BOSCH nabízí kompletní řadu těchto autodílů, které vznikají pod pečlivým dohledem zkušených specialistů. Čerpadla jsou konstruována tak, aby zohledňovala specifika jednotlivých typů motorů.

Účelem elektrického palivového čerpadla je dodávat motoru adekvátní množství paliva pod tlakem potřebným pro vstřikování, a to za všech provozních podmínek.

Dále je nutné, aby tlak v palivovém systému byl mezi 300 a 450 kPa (3-4,5 baru).

Čím dál vyšší požadavky, které v souvislosti s ochranou spotřebitelů i životního prostředí současné normy kladou na výrobce technických zařízení, nutí nadnárodní společnost BOSCH, aby přicházela se stále dalšími a dalšími inovacemi. I z těchto důvodů přinášejí elektrická palivová čerpadla BOSCH:

  • minimální hlučnost
  • extrémní funkční bezpečnost díky navrženému designu omezovačů tlaku
  • dlouhou životnost
  • optimální dávkování paliva. Dodávané množství paliva musí být v rozmezí od 60 do 200 l/h při jmenovitém napětí.
  • maximální efektivitu snižování zatížení palubní sítě vozidla

V zásadě můžeme nabídku čerpadel firmy BOSCH rozdělit do dvou hlavních produktových řad:

  • řadová vstřikovací čerpadla
  • rotační vstřikovací čerpadla

Specialitou firmy BOSCH jsou rotační vstřikovací čerpadla s radiálními písty VR (VP44), které byly vyvinuty pro rychloběžné vznětové motory s výkonem až 40 kW na válec.

Nás může těšit, že je to českobudějovická pobočka koncernu BOSCH, jež od prosince 2012 vyrábí bezuhlíková palivová čerpadla pro benzinová i dieselová vozidla.

Vstřikovací trysky

Ve vstřikovacím systému jsou vstřikovací trysky posledním článkem vysokotlaké části palivové soustavy. V podstatě se jedná o segment umístěný v hlavě motoru, který ústí do spalovacího prostoru a spojuje vstřikovací čerpadlo s motorem. Trysky mají na starost přípravu paliva, jeho dávkované vstřikování, tvarování průběhu vstřiku, dokonalé utěsnění palivového vedení od spalovacího prostoru.

Vstřikovací tlaky uvnitř trysek dosahují hodnot až 200MPa a vyšší. Firma BOSCH pro jejich výrobu používá prvotřídní materiály a nejnovější technologie, které obstojí i v těch nejnáročnějších podmínkách.

Filtry olejové, palivové, vzduchové a pylové

V provozních látkách motoru vzduch, olej a palivo se nacházejí částice prachu, nečistot a často i tvrdá prachová zrna. Dostanou-li se do motoru, vede to nevyhnutelně k předčasnému opotřebení, nebo dokonce k poškození motoru. Také uvnitř motoru vzniká nečistota prostřednictvím kovových otěrů a zbytků spalování. Na ochranu motoru proti těmto vlivům se montují filtry, které byly vyvinuty v úzké spolupráci s konstruktéry motorů a výrobci vozidel. Naše firma Vám nabízí kompletní sortiment z komplexního programu filtrů značky BOSCH.

Olejové filtry BOSCH

Znečištěný olej může vést k předčasnému opotřebení motoru nebo dokonce k jeho poškození. Primárním úkolem olejového filtru je chránit motor před nečistotami, sazemi a kovovým oděrem v oleji, které způsobují opotřebení motoru. Olejové filtry mají dále za cíl dobrý odvod tepla, jemné utěsnění a ochranu před korozí. Při ucpaném filtru dochází ke sníženému výkon motoru, ke zvýšené spotřebě oleje nebo k jeho úniku.

Kompletní výrobní program BOSCH obsahuje více než 2000 druhů filtrů. Že BOSCH je správnou volbou i pro váš vůz, dokazuje fakt, že tato značka byla čtenáři časopisu „Auto Motor Und Sport“ označena již podeváté v řadě v kategorii testu filtrů jako "Nejlepší značka".

Není divu: olejové filtry BOSCH se mohou pochlubit opravdu unikátními vlastnostmi. Například schopností velmi dobře oddělovat malé částice, odolností vůči vlhkosti a vysokou pevností proti roztržení. Velký povrch filtru stojí za dlouhou životností této užitečné součástky.

Olejové filtry BOSCH jsou opatřeny zpětnou klapkou, která zabraňuje stečení oleje po vypnutí motoru. Filtr tedy nezůstává nikdy prázdný a při studeném startu nastává okamžité mazání motoru, které jej chrání před poškozením.

Výhodou olejových filtrů BOSCH je i jejich snadná výměna. Měnit se může jak samotná vložka filtru a těsnění, tak celý výměnný box, jenž je přišroubovaný na montážní přírubu na bloku motoru.

Palivové filtry BOSCH

Firma BOSCH nabízí palivové filtry pro vozidla se zážehovými (benzínovými) motory i pro auta se vznětovými (naftovými) motory. Palivové filtry BOSCH jsou schopny zachytit i ty nejmenší nečistoty, což vede k optimální funkci a prodloužené životnosti celého palivového systému.

Výjimkou nejsou ani speciální filtry, přímo navržené pro motory s technologií vysokotlakého přímého vstřikování paliva Common Rail.

Masivní a odolné filtry Bosch spolehlivě chrání vstřikovací systém díky vysokému stupni odloučení částic. Velká plocha filtru a jeho nízký průtočný odpor jsou zárukou plného výkonu motoru a jeho kultivovaného chodu. Spolehlivou životnost zase prodlužuje speciální potah filtračního média.

Především užitkovým vozidlům jsou určeny palivové filtry nafty s odlučovačem vody.

Vzduchové filtry BOSCH

Vzduchové filtry mají za úkol přivádět vzduch pro přípravu palivové směsi, ale současně chrání motory před nebezpečím nasátím malých částic z okolí. Také podstatným způsobem snižují hladiny hluku motoru.

Složky, které tvoří vzduchové filtry BOSCH, jsou:

  • filtrační médium z mikrovláken s impregnací umělými pryskyřicemi pro dlouhodobý účinek
  • těsnicí chlopeň z polyuretanu

Vzduchové filtry časem a neustálým používáním ztrácejí svou přirozenou funkci, měkkost, pružnost i tvar a musí se tedy po stanovené době nebo stanoveném počtu najetých kilometrů vyměnit.

Jejich čištění a opětovné použití se nedoporučuje, neboť zde vzniká nebezpečí: zničení záhybů filtračního média, opětovného uvolnění dříve zachycených nečistot a poškození filtrační funkce. Vniknutí nečistot do motoru může v konečném důsledku vést ke ztrátě výkonu, v horším případě pak k jeho poškození.

Kabinové filtry

jinak také nazývané interiérové filtry nebo filtry vnitřního prostoru, chrání posádku vozu před pyly, bakteriemi, prachem, nečistotami a škodlivými látkami.

Při ucpaném filtru můžete předpokládat zhoršený výhled a sníženou viditelnost přes zamlžená okna, zvýšenou koncentraci škodlivých látek uvnitř vozu a s tím spojené alergické reakce. Znečistěné nebo ucpané interiérové filtry v důsledku usazenin na výparníku negativně ovlivňují výslednou činnost klimatizace.

Kabinové filtry Bosch dokážou ochránit před tím nejjemnějším prachem. Jejich elektrostaticky nabitému filtračnímu materiálu neuniknou ani vdechovatelné částice o velikosti menší než 0,1 mikronu. Do kabiny auta přes ně díky jejich velké průtokové síle pronikne více čerstvého vzduchu.

Standardní kabinový filtr, který najdeme ve výrobním programu firmy BOSCH, se skládá z předřadného filtru, nosného rouna a mikrovláknového rouna. Spolehlivě zachytí jemný prach, saze z nafty, bakterie i pyly.

BOSCH je také výrobcem filtrů s aktivním uhlím, které navíc (oproti standardnímu filtru) zajišťují dodatečnou ochranu před škodlivými plyny a zápachem. Jeho jednotlivé části tvoří předřadný filtr, nosné rouno, mikrovláknové rouno a vrstva aktivního uhlí. Filtry s aktivním uhlím jsou vyvíjeny především pro řidiče užitkových vozidel. Garantují čerstvý vzduch jak při jízdě v tunelu, tak v dopravních zácpách.

 

Další výrobky ze sortimentu značky BOSCH, které najdete v našem e-shopu, jsou váhy vzduchu, čidla, těsnění a stěrače. Jejich prvotřídní kvalitě a naše přijatelné ceny vás jistě nezklamou!

 

 



Máte zájem o sortiment značky BOSCH? Můžete ho nalézt pomocí hledácího pole na našem e-shopu.

Autor článku
Jaroslav Peremský
Jsem manažer prodeje a marketingu s mnohaletou praxí v různých firmách a odvětvích. V roce 2016 jsem se rozhodl plně zaměřit svoji pozornost na automobilový průmysl a prodej autodílů. Využil jsem svých zkušeností, které jsem spojil se svými zájmy a koníčky. Mým cílem je posunout laťku v oblasti prodeje autodílů na vyšší úroveň. V praxi jsem více jak 7 let a své nově nabyté znalosti v oblasti prodeje autodílů a spotřebního zboží pro auto-moto mohu díky blogu publikovat a sdílet s Vámi.
AKČNÍ NABÍDKA DUBEN 2024 ATE, SKV, ABS, BREMBO, AUTOROZVODY
KOMPRESORY VALEO AKCE AUTOROZVODY
POKLICE KOL, NOVINKA V NABÍDCE, AUTOROZVODY
VYHODNA DOPRAVA PPL CENA AUTOROZVODY
ČIŠTĚNÍ DPF! BEZ MECHANICKÉHO ZÁSAHU, ŠETRNĚ, EKOLOGICKY! DPFHOLICE