Tato webová stránka používá cookies. Cookies mohou být použity pro marketingové účely, statistické a přizpůsobení služeb individuálním potřebám uživatele. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 0 CZK s DPH
Poslední přidané položky
Celkem
0 CZK s DPH 0 CZK bez DPH
Přejít do košíku
Hlavní stránka FEDERAL MOGUL

Země původu: USA (Detroit)
Rok založení: 1899
Web: http://www.federalmogul.com/

Federal-Mogul – impérium výrobců autodílů

Federal-Mogul je významná skupina nejenom v automobilovém průmyslu, která dnes sdružuje několik větších i menších značek. Založena byla už v roce 1899 jako výrobní společnost se zaměřením na ložiska z vlastního unikátního materiálu. Jak rostla, vypracovala se postupně v celosvětovém měřítku na jednoho z největších výrobců, návrhářů a dodavatelů náhradních dílů pro automobilový, letecký, námořní a vlakový průmysl, stejně jako pro terénní auta a zemědělské a energetické systémy. Na podzim roku 2018 byla firma Federal-Mogul koupena společností Tenneco za zhruba 5,4 miliardy USD (tj. asi 1,35 bilionu Kč).

Skupina Federal-Mogul se věnuje spoustě oblastem v auto-moto průmyslu, které lze rozdělit na díly hnacího ústrojí (motoru) a komponenty podvozku a karoserie. Po spojení s Tenneco, do té doby největším konkurentem, má být nově vzniklé impérium přerozděleno na dvě firmy. Jedna se bude zabývat pouze technikou pohonných jednotek, zatímco druhá se zaměří na aftermarket a zlepšování jízdních vlastností. Než ale k tomuto rozdělení dojde, platí stále současné divize Federal-Mogul.

Divize Federal-Mogul Powertrain

V portfoliu divize FM Powertrain tak najdeme písty, ložiska motoru, čepy pístů, pístní kroužky a vložky (například válců), sedla a vedení ventilů, ventilové rozvody, ložiska zapalování, těsnění, zapalovací a zážehové svíčky, ojnice, a dále pak brzdy, brzdové systémy, podvozky, stěrače, a mj. také ochranné systémy a docela nově řízené energetické technologie. Například ložiska Federal-Mogul najdeme také v letadlech, raketách, a ve stavebních, obráběcích a zemědělských strojích.

Federal-Mogul Powertrain

Divize Federal-Mogul Motorparts

Druhá divize, tedy FM Motorparts, se věnuje výhradně prodeji a distribuci náhradních dílů pod více než 20 značkami, a funguje zcela nezávisle na druhé divizi společnosti. Z nich jsou zřejmě nejznámější CHAMPION, světová jednička ve výrově svíček a filtrů (vzduchových, kabinových, olejových); ANCO, výrobce stěračů; FERODO, jehož výroba se upíná na brzdové produkty všeho druhu; a značka WAGNER, která působí v oblasti osvětlení a brzdových komponentů. Z dalších jsou to například Bentley-Harris zabývající se výrobou ochranných řešení; BERU, výrobce zapalovacích a žhavících svíček, filtrů všeho druhu; GLYCO, PAYEN, NURAL, GOETZE, AE, Fel-Pro jako výrobci různých motorových komponentů; MOOG, který se věnuje výrobě dílů pro řízení a zavěšení.

Federal-Mogul Motorparts

Federal-Mogul začínalo s výrobou ložisek

Ačkoliv dnes patří k největším společnost na poli výrobců a dodavatelů pro auto-moto průmysl, začínala s výrobou mlynářských výrobků a gumárenského zboží. Zároveň však dali její zakladatelé vzniknout sceřinné firmě Mogul Metal Company, která se zabývala výrobou a inovacemi ložisek. Jako první sjížděly z linky ložiska vyrobená z vlastního materiálu zvaného Mogul, který byl slitionu cínu, antimonu a mědi. A právě v oblasti ložisek se dnešní Federal Mogul prosadilo, když začátkem 20. století rozjela jeji výrobu ve velkém. Mezi první významné zákazníky tenkrát patřila méně známá automobilka Buick, která je dnes součástí koncernu GM.

Současný název vznikl v roce 1924 spojením dvou firem z oblasti auto-moto. Byly to právě Mogul Metal Company a společnost Federal Bearing and Bushing, která se zabývala výrobou motorových ložisek. Od té doby ji svět zná jako Federal-Mogul Corporation.

Expanze Federal-Mogul do zahraničí a rozšíření působnosti

Zásadní rozšíření firmy přišlo po 2. Světové válce, kdy přešla do vlastnictví společnosti National Motor Bearing Company, která ji pod názvem Federal-Mogul Bower začala rozvíjet také v zahraničí. Z přelomu 20. století měla obchodní kontakty ve Švýcarsku, a roku 1962 otevřela vůbec první zámořské servisní středisko, a to v belgických Antverpách, druhém největším městě v zemi (leží severně od Bruselu). V té době už měla firma několik divizí, z nichž Arrowhead vyráběla komponenty pro NASA, která po téměř 30 letech vypustila do vesmíru první raketoplán.

Relativně brzy, už v roce 1965, přišlo další rozšíření firmy, a to spojením se Sterling Aluminium Products, tedy s firmou zabývající se výrobou hliníkových produktů všeho druhu, a opět se přejmenovala na Federal-Mogul Corporation. Roku 1981 si pak firma nechala patentovat unikátní proces vulkanizace kaučuku, který je dodnes využíván v gumárenství.

Připojení předních výrobců v automobilovém odvětví

Další velký zlom přišel až v roce 1998, kdy firma koupila divizi Automotive Products od společnosti Cooper Industries. Ta zahrnovala například výrobce stěračů Anco, součásti zapalování Champion, prvky podvozku MOOG a osvětlení Wagner & Blazer. Zároveň se ovšem podařilo získat společnost Cooper Abex Friction, jejíž součástí byla výroba z azbestu. Doslova pohlcování ostatních firem pokračovalo, když k sobě ještě v témže roce připojila stavební firmu Turner & Newall z Anglie. Ta patřila dokonce k největším výrobcům azbestových produktů.

Začátek úpadku, který ovlivnil existenci firmy FM

Právě výroba azbestu přivedla společnost Federal-Mogul Corporation k úpadku, protože se zavázala přijmout následky azbestové produkce. Ty provázely formu Turner & Newall od poloviny 20. století, kdy bylo zjištěno, že z výrobních hal unikají zdraví škodlivé látky. Stovky postižených zaměstnanců žádaly po firmě odškodné, o které si po rozsáhlém vyšetřování řekla také veřejnost. K pokrytí těchto škod vyčlenilo Federal-Mogul zhruba 2,1 miliardy dolarů, tedy 52,5 miliardy Kč. Ani tato suma ovšem nestačila a koupená Turner & Newall táhla ke dnu celou korporaci. Americká firma tak musela požádat o ochranu před soudy, což se jí také podařilo, a hned poté zahájila rozsáhlou restrukturalizaci.

Z úpadku vyšlo Federal-Mogul ještě silnější

Během vnitřní proměny připojila ke svému impériu řadu výrobců jako Robert G. Evans Co., Hanauer Machine Works, Inc., Metaltec, Inc., Mather Co. a Fel-Pro, Inc. Teprve roku 2008 vyšla firma z restrukturalizace a začala opět pořádně fungovat. O pouhé dva roky později rozšířila svůj vliv až do Asie, když otevřela roku 2010 centrálu a technické centrum ve východočínské Šanghaji. V témže roce pod sebe připojila firmu Daros Group, soukromého dodavatele pístů pro motory používané pro výrobu průmyslové energie a komerční dopravu. Tím se objevily v porfoliu také pístní kroužky pro dvoutaktní a čtyřtaktní motory. Další akvizice firmy zahrnovala kupování společností v Číně, Švédsku a Německu.

Rozdělení Federal-Mogul na dvě společnoti

O několik let později, konkrétně v roce 2012, byla společnost rozdělena na dva samostatné segmenty Powertrain a Vehicle Components. Respektive se jednalo o segmenty, kdy se Powertrain zaměřoval na výrobu součástí hnacího ústrojů (motorů), zatímco Vehicle Components zajišťoval výrobu komponentů pro podvozek. V témže roce pak Federal-Mogul koupilo firmu BERU, výrobce zapalovacích svíček. Uspořádání firmy se však o dva roky později změnilo, a Federal-Mogul oznámilo konečnou podobu struktury. Federal-Mogul Powertrain se zabývala pouze výrobou a prodejem OEM autodílů, zatímco divize Motorparts bude prodávat náhradní díly. Oba segmenty fungovaly nezávisle na druhém, ovšem stále podléhaly holdingu Federal-Mogul holding Corporation.

Následoval rok 2014, když firma rozšířila své portfolio o obchod s třecími materiály koupený od společnosti Honeywell. V roce 2016 pohltila značku Beck, která poskytuje díly a kapaliny pro vozidla ostatních typů na celém území severní Ameriky. Začátkem roku 2017 byl statut společnosti změněn na soukromou, když majoritní akcionář koupil zbytek akcií. Následujícího roku pak celou firmu prodal gigantovi Tenneco za 5,4 miliady USD, tedy asi 1,35 bilionu Kč.

Akce říjen